Recensie | Unmasked: Het beste van het beste van Andrew Lloyd Webber

09/04/2018 - 11:30
Beeld: Polydor
5
Op 22 maart van dit jaar werd Sir Andrew Lloyd Webber 70 jaar. Een introductie van de man lijkt ons vrij overbodig. De titels van zijn musicals zijn zelfs gekend door mensen die met het genre geen enkele affiniteit hebben: ‘Evita’, ‘Cats’ en ‘The Phantom Of The Opera’ zijn maar enkele van zijn meesterwerken.

Webbers muziek wordt opgevoerd aan beide kanten van de oceaan en hij is de enige componist, samen met Rodgers & Hammerstein, die vier shows tegelijk had lopen op Broadway.

 
Dat de man überhaupt 70 kaarsjes mocht uitblazen, is al reden tot feesten genoeg. Hij lijdt immers al heel zijn leven aan 'insulinedependente diabetes' en overleefde nipt de complicaties van prostaatkanker in 2009.
 

Muzikaal fotoalbum

Dit jaar zullen we waarschijnlijk nog verschillende vieringen mogen meemaken, maar Sir Andrew verrast vriend en vijand nu al met een bijzonder grappig geschreven autobiografie, ‘Unmasked’ en - noblesse oblige - een nieuwe officiële compilatie van zijn grootste successen, ‘Unmasked: The Platinum Collection’.
 
Je kan niet anders dan verbluft de tracklist bekijken. De gemiddelde popliefhebber zal de meeste nummers probleemloos kunnen meeneuriën, zich niet bewust dat ze uit een musical komen. ‘Superstar’ (Murray Head), ‘No Matter What’ (Boyzone), ‘Take That Look Off Your Face’ (Marti Webb), en ‘Don’t Cry For Me, Argentina’ (Julie Covington / Madonna) stonden ook bij ons indertijd hoog in de hitparade. Het beluisteren van deze verzameling liedjes is dan ook als het bladeren door een muzikaal fotoalbum: de herinneringen komen zo naar boven. Meer dan welke andere musicalcomponist ook weet Lloyd Webber melodieën te schrijven die niet alleen tijdloos zijn, maar ook - en vooral - kunnen bestaan buiten het verhalend kader van het theater.
 
Ook legendarisch: Webbers neus voor talent. Grote West Endnamen als Elaine Paige, Michael Ball, Sarah Brightman en Michael Crawford danken hun plaats in het spotlicht aan de casting van Sir Andrew zelf.
 

Jongere generatie

De meeste liedjes op deze verzameling worden gebracht in de meest gekende versie: hetzij de commerciële singleversie of die van de originele cast. Maar voor deze uitgave werden er ook enkele nieuwe versies opgenomen. Dat is niet altijd een onverdeeld succes, want op één punt gaat het fout. Musicalfans kunnen misschien wel van mening verschillen of Elaine Paige dan wel Barbra Streisand de beste versie van ‘Memory’ heeft opgenomen, maar ze zullen het wel eens zijn dat het niet Nicole Scherzinger is. Haar poging is verdienstelijk, maar weinig persoonlijk. Haar aanwezigheid kan alleen verklaard worden door het feit dat Sir Andrew ook een fijn ontwikkeld marketingtalent heeft en weet dat Scherzinger een jongere  generatie weet aan te spreken. Net als Beyoncé, die wél weet te ontroeren met ‘Learn To Be Lonely’ of Lana Del Rey, die Madonna naar de kroon steekt met een verrassende invulling van ‘You Must Love Me’. Gregory Porter geeft ten slotte een van de meest soulvolle interpretaties van ‘Light At The End Of The Tunnel’ van alle bestaande uitvoeringen.
 
Als toegift zijn er nog een handvol nieuwe symfonische bewerkingen van ouvertures en suites die bijzonder indrukwekkend zijn, en de vergeten parel ‘It’s Easy For You’, die Sir Andrew schreef voor Elvis Presley. Het bijgevoegde cd-boekje is mooi verzorgd, met dankwoorden en anekdotes van onder andere Barbra Streisand, Elaine Paige en Glenn Close. Lloyd Webber zelf voorziet elk nummer van persoonlijke commentaar.
 
 
Unmasked: The Platinum Collection bestaat in twee versies: een met vier schijfjes en een met twee schijfjes. De tracklist is volledig anders. De eerste omvat het beste van Andrew Lloyd Webber, de tweede het beste van het beste.
 
Een aanrader voor fans jong en oud.

'Unmasked: The Platinum Collection', Andrew Lloyd Webber, Polydor (Universal Music), 2018
Bron: 

Eigen verslaggeving